Τρίτη 4 Μαρτίου 2008

Ο καύσωνας του 2003 θα μοιάζει με... δροσιά το 2060!

12:55 - 04 Μάρτιος 2008Δυσοίωνες προβλέψεις για τις επιπτώσεις των κλιματικών αλλαγών, αλλά και προτάσεις αντιμετώπισης του φαινομένου του θερμοκηπίου με την υιοθέτηση ολοκληρωμένων πολιτικών δράσης σε διεθνές και σε ευρωπαϊκό επίπεδο, κατατέθηκαν στις εργασίες της εσπερίδας του Μεταπτυχιακού Προγράμματος Μεταφορών του ΑΠΘ.
Η εσπερίδα με θέμα “Μεταφορές, περιβαλλοντικές επιπτώσεις και κλιματική αλλαγή” που οργάνωσε το Διατμηματικό Μεταπτυχιακό πρόγραμμα Μεταφορών του ΑΠΘ, πραγματοποιήθηκε χθες σε κεντρικό ξενοδοχείο της Θεσσαλονίκης.
Αποκαλυπτικός ήταν στην εισήγηση του ο Ακαδημαϊκός Καθηγητής και Πρόεδρος του Εθνικού Αστεροσκοπείου Αθηνών, κ. Χρήστος Ζερεφός, που επισήμανε ότι ο πρωτοφανής καύσωνας του θέρους του 2003, ο οποίος κόστισε τη ζωή σε δεκάδες χιλιάδες άτομα στην Ευρώπη, θα ισοδυναμεί με δροσιά το έτος 2060 και ψύχος το 2100.
Οι εκπομπές ρύπων της βιομηχανίας, κατά τον ίδιο, έχουν αυξηθεί 40 φορές και η χρήση ενέργειας 16 φορές τον τελευταίο αιώνα, ενώ η θερμοκρασία του πλανήτη έχει καταγράψει μεγαλύτερη άνοδο την παρελθούσα τριακονταετία απ΄ ότι τα προηγούμενα 1.000 χρόνια.
Μάλιστα η ανθρώπινη δραστηριότητα και οι επακόλουθες κλιματικές επιπτώσεις κατάφεραν να καταστρέψουν τα τελευταία 40 χρόνια όσο όζον δημιούργησε η φύση σε 1,5 δις χρόνια.
Αναλύοντας τις πηγές των εκπομπών, που αποτελούν γενεσιουργούς αιτίες του φαινομένου του θερμοκηπίου, ο κ. Ζερεφός ανέφερε ότι ο ρόλος των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου από τιςμεταφορές και η επίδρασή τους στην κλιματική αλλαγή, μένει να μελετηθεί και αναλυθεί πλήρως. Πάντως γενικά οσον αφορά τον όγκο των εκπομπών μόνο στις οδικές μεταφορές τα αυτοκίνητα και τα φορτηγά είναι υπεύθυνα για το 12% των εκπομπών του διοξειδίου του άνθρακα ενώ συνολικά οι μεταφορές με κάθε είδους μέσο εκτιμάται ότι συμβάλλουν περίπου το 30% των ρύπων του φαινομένου του θερμοκηπίου.
Ο κ. Ζερεφός πάντως υπογράμμισε ότι οι επιστημονικές έρευνες έχουν καταδείξει πως σε αντίθεση με τις επιφανειακές και τις εναέριες μεταφορές, οι θαλάσσιες δεν παίζουν ρόλο στην παγκόσμια θέρμανση και αντίθετα μπορεί και να βοηθούν στην ψύξη του περιβάλλοντος.
Από την πλευρά της η Ευρωβουλευτής του ΠΑΣΟΚ και Μέλος της Επιτροπής Περιβάλλοντος, Δημόσιας Υγείας και Ασφάλειας Τροφίμων του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου, κα. Ευαγγελία Τζαμπάζη, τόνισε πως η Ε.Ε. εκπέμπει σήμερα το 14% των αερίων του θερμοκηπίου.
Το 20% του συνόλου των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα στην Ε.Ε. είναι απόρροια των μεταφορών, ενώτο 90% από αυτές προέρχεται από τις οδικές μεταφορές.
Την ίδια στιγμή όμως οι μεταφορές παράγουν το 10% του πλούτου της Ε.Ε., ήτοι ένα τρις Ευρώ ετησίως και έχουν δημιουργήσει πάνω από 10 εκατ. θέσεις εργασίας.
Το περιβαλλοντικό κόστος των μεταφορών στην Ένωση υπολογίζεται στο 1,1% του κοινοτικού Α.Ε.Π., ενώ κατά την κα. Τζαμπάζη, μείζων στόχος είναι να περιοριστούν έως το 2012 οι εκπομπές των οχημάτων στα 120 γραμμάρια διοξειδίου του άνθρακα ανά χιλιόμετρο.
Στη στρατηγική της Ε.Ε. “Καθαρός Αέρας για την Ευρώπη” αναφέρθηκε ο Κοσμήτορας της Πολυτεχνικής Σχολής του Α.Π.Θ. και μέλος της Γερμανικής Ακαδημίας Επιστημών, κ. Νικόλαος Μουσιόπουλος.
Στις προτεινόμενες λύσεις για τη μείωση των εκπομπών ρύπων από τις μεταφορές, σύμφωνα και με τις Προτεραιότητες της Ε.Ε. (Πρόγραμμα-Πλαίσιο για την Έρευνα 2007-2013), στάθηκε ο οικοδεσπότης διευθυντής του Μεταπτυχιακού Προγράμματος ΑΠΘ στις Μεταφορές και του Ελληνικού Ινστιτούτου Μεταφορών στο ΕΚΕΤΑ, κ. Γιώργος Γιαννόπουλος.
Ο κ. Γιαννόπουλος υπογράμμισε ότι απαιτείται η εφαρμογή μίας ολοκληρωμένης προσέγγισης και «Στρατηγικής» που να περιλαμβάνει όχι μόνο τις μεταφορές αλλά και τους άλλους «ρυπογόνους» κλάδους. Πάντως οσον αφορά τα μέτρα που αφορούν τον τομέα των Μεταφορών υπογράμμισε ότι οι προτεραιότητες που έχουν τεθεί από την ΕΕ δείχνουν και που πρέπει να στρέψουμε την προσοχή μας. Ο κατά προτεραιότητα δράσεις που προωθούνται είναι:
- Καθαρά καύσιμα
Αύξηση ενεργειακής απόδοσης μηχανών και συστημάτων μετάδοσης κίνησης
- Τεχνολογίες πρόωσης με εναλλακτικές μορφές ενέργειας
- Αποδοτικά συστήματα αστικών εμπορευματικών μεταφορών
- Υβριδικά οχήματα επόμενης γενιάς
- Νέα συστήματα «Κινητικότητας» ολοκληρωμένα σε επίπεδο οχήματος-οδηγού- υποδομής για περιβαλλοντικά φιλικές μεταφορές
- Προηγμένα συστήματα κατασκευής και παρακολούθησης της υποδομή
- Βελτίωση οδηγικής συμπεριφοράς
- Βελτιωμένη αλληλεπίδραση ελαστικού / οδοστρώματος.

Στο 2ο σκέλος της εσπερίδας επιστήμονες ανέλυσαν διεξοδικά τις επιπτώσεις των μεταφορών και της κίνησης των οχημάτων στο περιβάλλον, ενώ ανέδειξαν και τις τεχνολογικές καινοτομίες, που έχουν βρει εφαρμογή κυρίως στο επίπεδο των κινητήρων εσωτερικής καύσης.
Στο πλαίσιο αυτό ο δρ. Χημικός Περιβαλλοντολόγος του Οργανισμού Ρυθμιστικού Θεσσαλονίκης και Αντιπρόεδρος ΕΕΧ-ΠΤΚΔΜ, κ. Κώστας Νικολάου παρουσίασε αποτελέσματα ερευνών με μετρήσεις ρύπων στο πολεοδομικό συγκρότημα της Θεσσαλονίκης.
Έτσι τόνισε πως ειδικά όσον αφορά στο βενζόλιο, που αποτελεί μία επικίνδυνη καρκινογόνα ένωση, οι μετρήσεις σε δρόμους της Θεσσαλονίκης, οι οποίοι δεν αερίζονται επαρκώς με αποτέλεσμα να δημιουργείται το φαινόμενο των οδικών χαραδρών, κατάδειξαν συγκεντρώσεις πάνω από τα όρια ασφαλείας.
Στους δρόμους αυτούς περιλαμβάνονται η Τσιμισκή, η Παπαναστασίου κ.α., ενώ αντίθετα όπου υφίσταται αερισμός της περιοχής, όπως στην πλατεία Αριστοτέλους με το μεγάλο άνοιγμα στη θάλασσα, οι συγκεντρώσεις του βενζολίου είναι μειωμένες κατά 50%.
Πολύ χειρότερη είναι η κατάσταση στο εσωτερικό Ι.Χ. στη Θεσσαλονίκη, όπου μετρήθηκαν υψηλότατες συγκεντρώσεις βενζολίου από 2-4 φορές πάνω από τα επίπεδα του εξωτερικού αέρα. Ο κ. Νικολάου τόνισε ότι αυτή η κατάσταση στο εσωτερικό των Ι.Χ. είναι απόρροια του ανεπαρκούς αερισμού του χώρου.
Στο πεδίο των τεχνολογικών εξελίξεων στα Ι.Χ. και στους άξονες πολιτικής για τη μείωση των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα στα επιβατηγά οχήματα αναφέρθηκε ο Καθηγητής του Α.Π.Θ. και Διευθυντής του Εργαστηρίου Εφαρμοσμένης Θερμοδυναμικής κ. Ζήσης Σαμαράς.
Ο κ. Σαμαράς υπογράμμισε πως οι στρατηγικές για τη μείωση των εκπομπών του διοξειδίου του άνθρακα στα επιβατηγά οχήματα συμπυκνώνονται στην εθελοντική δέσμευση της αυτοκινητοβιομηχανίας να αυξήσει την ενεργειακή απόδοση των οχημάτων, στην ετικέτα κατανάλωσης καυσίμου για την πληροφόρηση και ευαισθητοποίηση του καταναλωτή και στην προώθηση της ενεργειακής απόδοσης μέσω φορολογικών μέτρων.
Στα τεχνικά μέτρα, που αξιολογούνται με στόχο πάντα τη μείωση των εκπεμπόμενων ρύπων από τα Ι.Χ. περιλαμβάνονται η μείωση βάρους – αεροδυναμικών απωλειών, η εφαρμογή ενεργειακά αποδοτικών κλιματιστικών, οι επιλογές μείωσης τριβών οχήματος και κινητήρα (ελαστικά, λιπαντικά κ.α.), τα εναλλακτικά ορυκτά καύσιμα και η εφαρμογή βιοκαυσίμων.
Στους κινητήρες diesel και στα πλεονεκτήματα τους, σε σχέση με τους βενζινοκινητήρες, αναφέρθηκε ο Αναπληρωτής Καθηγητής του Α.Π.Θ. και Διευθυντής του Εργαστηρίου Τεχνολογίας Σωματιδίων και Αερολυμάτων ΙΤΧΗΔ/ΕΚΕΤΑ κ. Αθανάσιος Κωνσταντόπουλος.
Ο κ. Κωνσταντόπουλος επισήμανε ότι οι κινητήρες diesel αποτελούν την πλειοψηφία στην Ευρώπη, αλλά στη χώρα μας χωρίς να είναι κατανοητά τα αίτια δεν επιτρέπεται η κυκλοφορία Ι.Χ. με diesel στην Αθήνα και τη Θεσσαλονίκη.

http://www.reporter.gr/default.asp?pid=16&la=1&art_aid=130552

Δεν υπάρχουν σχόλια: